סיכום ערב שני בסדרה "דרור לדרורותיו"

בערב שהנחה נימרוד תחת הכותרת - "מתפללים בשבילך" ,הביא נימרוד הוכחות מהתנ"ך לשיטה הייעוצית

בשתי דרכים: החסד והחמלה לחוטא על ידי אחרים, וכן בשיפוט עצמי ועצמאי - על ידי נדר לצדקה - כדי לגלות היכן אני תקוע כל חיי.

 

1.החסד - החמלה - בכל פעם שהעם או יחיד חטאו ביקש החוטא כי יתפללו בשבילו ומי שהתפלל בשבילו היה הנביא

ואיך נעשה הדבר?

התפילה היתה להזכיר לחוטא כי על אף ששגה הרי שהוא בטיבעו ובטיבו הוא טוב - כפי שאנו טענים ביעוץ - וזו החמלה.

מכאן שהתפילה בשביל מישהו - ולהתפלל בשבילו זה להזכיר לו שבבסיסו הוא טוב. ויש חלק בנפשו שאינו ניפגם אף פעם!

 

דוגמאות:.

אבימלך חטא לאברהם כאשר לקח את שרה אישתו, ואבילמלך ביקש כי אברהם יתפלל עבורו

מה עשה אברהם? - כמובן הזכיר לאבימלך כי חטא בטעות לאחר שאברהם אמר כי שרה היא אחותו וכי אבימלך הוא בעיקרון אדם טוב שלא היתה לו כוונה רעה.

ועוד דוגמא - כאשר העם היה תחת המצור הבבלי לפני הגלייתו, החליט ירמיהו הנביא להתפלל - שוב מופיע הביטוי התפלל שם, ומה הוא עשה כתוב בהמשך

הוא קנה לעצמו חלקת אדמה ואמר לעם - כי עוד ייבנו בתים בירושלים - וכך הוא יצר לעם מציאות מיטיבה לאחר שזה החש חרדה על חטאיו וכל נכסיו ירדו בערכם עם הגלות.

אבל זו היתה תפילתו של נביא - לעשות השקעה בנדל"ן - גם אם זו השקעה גרועה בזמנו כדי לעודד את העם כי עוד ייקנו אדמות ויבנו בתים בירושלים

(וכידוע זה קרה - אבל זמן רב אחרי כן - ....)

 

2. האדם לא התפלל כמו הנהוג כיום במלל מספרי תפילה, אלא הנביא התפלל על האדם - כי לנביא יהוכלת להזכיר לחוטא את טיבעו ועד כמה הוא טוב.

 

דוגמאות: העם התחרט על מעשיו - לאחר שעבד לנחש העמוני. החטא היה גדול כי הוא עבר על האיסור לא תעשה פסל ומסכה ולא תעבוד להם.

העם ביקש ממשה להתפלל עליו - כדי להסיר ממנו את תחושת החטא.

וכיצד התפלל משה? - הוא בעצמו ובכבודו עשה פסל של נחש העמוני ואמר לכל החרדים מה' - להביט בפסל מעשה ידיו.

הוא כמובן יכול היה לומר להם - אמרתי לכם - לא במעמד הר סיני ואתם מיד שכחתם - כפי שרבים מאיתנו שומעים ואולי גם עושים כמטיפים בשער.

- אבל משה עשה מעשה ייעוצי לטיפול בחרדה.ואמר לכל החרדים - לא נורא תביט על זה מנקודת מבט אחרת

- ההבנה שטעית עושה אותך כבר אדם יותר טוב וזו חשובה יותר מהאיסור עליו עברת - שוב זו גישה ייעוצית והיא כמובן דרכם של הנביאים

 

לסיכום: .מטרת התפילה בצורה של חסד וחמלה היא להפחית אצל החוטא את תחושת האשמה - שחובילה חרדה והקצנה כפי שאנו רואים ברחדים מהשם כיום.

 

הסשנים שעשינו היו בשני כיוונים אלה

1.להיזכר באדם שהיה טוב אליך בחיים,

ו2. נקודת זמן בחייך שאילו היו מזכירים לך כמה אתה טוב -חייך היו משתנים.

 

ובהתייחס לעבודתם החשובה של אבי בוטביה וכן ג'ניס עם אסירים בכלא

הם באים למקום המזכיר ליושבים בו עד כמה הם רעים והמעשה הייעוצי הינו - להזכיר לאסירים עד כמה הם באמת טובים.

זה מעשה התפילה של הנביא - להזכיר לחוטא עד כמה הוא טוב, וזו גם המציאות המיטיבה בקשר ליחס שלו אליו עצמו.

 

4. כן דיברנו על תפילה נוספת מסוג של נדר- או מתן צדקה - זו עוד דרך לגרום לאדם להתמודד עם תחושת האשמה המקננת בו.

דוגמא: חנה שלא ילדה והיתה עקרה נדרה נדר לתת את בנה שיוולד לה לעלי הכהן.

היא בעצם תרמה את האמהות שלה - לטובת האחר. ורק לאחר שמסרה את בנה לכהן היא ילדה עוד חמישה ילדים.

הדבר המלמד כי היתה לה בעיה של דיכוי האמהות שלה והנדר גילה לה זאת בעוצמה חזקה ביותר

את האישה האם שרוצה בילד - הולכת ונודרת נדר לתת אותו לאחר???

 

לכל אדם יש את החירות לנדור נדרים כרצונו והוא יכול לנדור לתרום כסף בסכום גדול, או שתעשה משתה גדול,

אבל חנה בחרה בתפילה של נדר כזה לתת את בנה שיוולד לה ולוותר על האימהות שלה בה היא חפצה ביותר

- כמי שמקזז ילד שיוולד בילד שאתן והתוצאה היא אפס.

 

איננו יודעים מה גרם לה לחוש כי איננה ראויה להיות אמא - אולי היתה לה טראומה ואולי אינה יכולה לדבר על כך בציבור

בכל מקרה היא נדרה כך ובסוף קיבלה את הילד והבינה מה היא עושה לעצמה ומה מסתובב לה בראש כל הזמן.

 

באופן דומה גם יפתח הגלעדי - שחש דיכוי והשפלה כל חייו כי היה בן לאישה זונה ואחיו מאם אחרת נידו אתוו ובזו לו.

וכאשר העם ביקש ממנו כי יילחם עבורם נגד מלך בני עמון הוא נדר נדר - זו התפילה וזו מעשה הצדקה - בו הוא בחר מרצונו

וזה היה איום ונורא - לקזז את ההערכה והאהבה שיקבל מהעם עם נצחונו - מהאהבה היקרה לה זכה מהמעריצים הגדולים של חייו בביתו

וכך הוא קבע בלי להיות מודע לבעיה שלו - כי הראשון שיצא לקראתו עם שובו כמנצח הוא יקריב אותו קורבן.

בפועל זה מה שהוא חש כל הזמן בגלל ילדותו הקשה - כי עליו לקזז אהבה והערצה שיש לו מכל הערצה ואהבה חדשה שהיה זכאי לה.

ורק הנדר שנדר - כפי בחירתו - גילה לו בסוף מול איזה קיר הוא נמצא כל חייו -

לקזז אהבה מאהבה ולהישאר במצב של אפס או בהערכה עצמית נמוכה כל הזמן

במקום להוסיף אהבה על אהבה. ולהינות מעוד ועוד אהבה. ולנדור כי יעשה משתה גדול או יסע לחו"ל לטיול (כך למשל).

 

ווהסשנים שעשינו היה - לתת נדר. אם ... אז ....

וזה היה קשה מאוד - באמת קשה. המילה מחייבת!!!

 

לסיכום: מוצע להשתחרר מתחושת האשמה בימים "הנוראיים"

לבוא לייעוץ ולבקש כי יתפללו בשבילך - יזכירו לך כמה אתה טוב

ואם אתה מקזז אהבה ומנמיך את עצמך - תשתחרר מזה בנדר- בזבנג שיבהיר לך מול איזה חומה את/ה עומד/ת כל החיים

 

בברכה

נמרוד

חזרה